Uit recente gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat negen op de tien achtstegroepers in Voorschoten afgelopen schooljaar goed genoeg konden lezen om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving. Deze resultaten zijn gebaseerd op de doorstroomtoets die door de leerlingen is afgelegd.
De doorstroomtoets beoordeelt het leesniveau van leerlingen aan de hand van niveaus 1F en 2F. Op niveau 1F kunnen leerlingen schoolboeken lezen, eenvoudige routebeschrijvingen begrijpen en opiniestukken in huis-aan-huisbladen begrijpen. Leerlingen op niveau 2F kunnen complexere teksten begrijpen, zoals de bijsluiter van een medicijn of het dagelijkse nieuws in de krant.
Meer dan driekwart van de scholieren in Voorschoten behaalde niveau 2F, wat aangeeft dat zij op een hoog leesniveau zitten. Hoewel Voorschoten bovengemiddeld presteert, blijkt uit vergelijking met vijftien andere gemeenten dat er nog ruimte is voor verbetering.
In vergelijking met vijftien vergelijkbare gemeenten scoorde Voorschoten hoger op niveau 2F, maar had een hoger percentage leerlingen dat lager dan 1F scoorde. Deze gemeenten zijn geselecteerd op basis van overeenkomsten in leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling met Voorschoten.
Het verschil in prestaties tussen gemeenten kan deels verklaard worden doordat niet elke school dezelfde doorstroomtoets gebruikt, benadrukken onderzoekers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het is van belang deze resultaten te gebruiken om het onderwijs in Voorschoten te blijven verbeteren.